„Online lenni, hogy az embereket offline állapotba hozzuk”
Szakértők megmutatják, hogyan modellezte Carlo Acutis a technológia hithű használatát
Édesanyja Az 1991-ben született Carloról úgy emlékezik, hogy a fiatal zseni büszkén „informatikusként” jellemezte magát, még jóval azelőtt, hogy 2000 körül megkapta első számítógépét ajándékba.
„Roadmap to Reality: Carlo Acutis and Our Digital Age” (Útiterv a valósághoz: Carlo Acutis és digitális korunk a címe egy új dokumentumfilmnek, amely Boldog Carlo Acutis életét és a fiataloknak a digitális világ kihívásaival kapcsolatos tanulságait mutatja be, várhatóan 2025 tavaszán kerül a mozikba.
A Nemzeti Eucharisztikus Újjászületés által támogatott online bemutató kedden azt a kérdést vizsgálta, hogy a katolikusok hogyan használhatják a technológiát a jóra, a hamarosan szentté avatott Carlo Acutis életéből inspirálódva.
Acutist, egy fiatal olaszt, aki 2006-ban halt meg, a katolikus egyház a 2025-ös jubileumi évben avatja szentté. Acutis a katolikus hit terjesztése érdekében a technológia ügyes felhasználásáról ismert, különösen arról, hogy létrehozott egy máig működő, az eucharisztikus csodákat katalogizáló weboldalt.
Acutist gyakran úgy jellemzik, mint a katolikus egyház első „tech-szakértő” szentjét.
Tim Moriarty, a Roadmap to Reality című új film rendezője,a Carlo Acutis and Our Digital Age című film és a december 17-i webinárium társ-műsorvezetője, kiemelte a statisztikákat, melyek szerint az átlagos tinédzserek ébren töltött óráik felét képernyő előtt töltik, valamint a túlzott digitális elkötelezettséggel összefüggő mentális egészségügyi problémák és öngyilkossági gondolatok aggasztó bizonyítékait.
Acutist „digitális misszionáriusként” jellemezte, aki mesterien használta az internetet eszközként a szentségre való törekvésben, miközben az Eucharisztia megtartotta őt a valóságban – ellentétben sok kortársával, akik Moriarty szerint beleestek a figyelemelterelésbe, a bűnbe és a gőgös törekvésekbe, melyeket a bimbózó internet kínált.
A technológia meggondolatlan használata által támasztott ilyen kihívásokkal szemben „egy olyan világban, amely elveszíti magát a képernyőn”, Moriarty Acutist „korunk abszolút szentjének nevezte … a szentnek, akire szükségünk van.”
Acutis Krisztus iránti mélységes odaadása az Eucharisztiában, ami a technológia körültekintő használatára vezette, példaértékű lett a mai emberek számára – mondta.
„[Acutis] online volt, hogy az embereket offline is elérje” – mondta Moriarty, kifejtve, hogy Acutis arra igyekezett bátorítani az embereket, hogy kézzelfogható találkozást éljenek át Istennel a szentségekben, ahogyan Acutis maga is oly gyakran tette ezt az eucharisztikus szentségimádásban és a misén.
Brett Robinson, a Notre Dame McGrath Intézetének docense és a webinárium társ-rendezője a katolikusok technológiához való viszonyának kritikus vizsgálatára szólított fel, sürgetve őket arra, hogy próbálják meg szándékkal használni a technológiát, és összpontosítsanak a digitális szférán kívüli, értelmes kapcsolatok ápolására.
Azt állította, hogy a katolikusok jól tennék, ha inkább az amishokhoz hasonlóan közelítenének a technológiához – egy olyan csoporthoz, amely a közhiedelemmel ellentétben nem utasítja el a technológiát -, és a technológiai fejlődéssel szemben nem azt kérdeznék: „Mit tehet ez értem?”, hanem inkább azt, hogy „Mit tesz ez a közösségemért?”.
Mivel a társadalom annyira függővé vált a technológiától, sokan úgy gondolják, hogy nincs más választásunk, mint elfogadni a „járulékos károkat”, a tinédzserek mentális egészségének válságát, amelyet nagyrészt a közösségi média, a pornográfia ostora és a nyilvános online diskurzus hanyatlása okoz – érvelt Robinson.
Az élet „atomizált” megközelítése és az erények „kialakításának” hiánya vezetett a technológia helytelen használatához és a modern társadalom számos problémájához – állította.
Robinson hasonlóképpen az Acutis-t mutatta be mint a digitális tájban való eligazodás modelljét, hangsúlyozva az egyensúlyt a technológia előnyeinek elfogadása és a megalapozott spiritualitás – különösen az Eucharisztia iránti áhítaton belül -, valamint az emberi kapcsolatok fenntartása között.
Robinson zárásként néhány tanácsot adott a technológiával való jobb kapcsolathoz, amelyeket a Notre Dame-i diákjaitól gyűjtött össze; lassítson le, és szánjon pihenő, elmélkedő és csendes pillanatokat; menjen ki a szabadba, és töltsön időt a természetben, hogy elmeneküljön a digitális zaj elől, és békére leljen; legyen jelen, és helyezze előtérbe az emberi kapcsolatokat, rituálékat és szokásokat; szabjon határokat, és használja a technológiát szándékosan; és keresse az értelmet, és inkább az értékei és szenvedélyei, mint az eredményei alapján határozza meg magát.
Mindenekelőtt – mondta – a keresztények arra hivatottak, hogy „kontextualizálják” a világot, segítve azokat, akikkel találkoznak, hogy megértsék a nagyobb képet.
„Valami feltárul ebben az egész [technológiai] változásban; valami feltárul arról, hogy mit jelent embernek lenni. És ez valójában nagyon jó dolog az egyház számára, de ezt nekünk kell megkülönböztetnünk” – mondta Robinson.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2025. március 4.