Emlékeztető a politikusoknak: az IVF több életnek vet véget, mint amennyi így születik
A klinikák ravasz marketinggel próbálják meggyőzni a párokat, hogy vegyék igénybe szolgáltatásaikat
Alexander Schmemann teológus atya emlékeztet bennünket „A hit ünnepe” című sorozatában: „Egy új emberi lény minden belépése a világba és az életbe a csodák csodája, egy olyan csoda, amely minden rutint felrobbant, mert valami véget nem érő dolog kezdetét jelzi, egy egyedülálló, megismételhetetlen emberi élet kezdetét, egy új személy kezdetét. Minden egyes születéssel a világ bizonyos értelemben újjáteremtődik és ajándékba kapja ezt az új emberi lényt, hogy az ő élete, az ő útja, az ő alkotása legyen.”
Ez az idézet megrendítően emlékeztet arra, hogy a fogantatással egy új, örökkévaló kapcsolat kezdődött a szülők és a gyermek között, és hogy egy megismételhetetlen, örökkévaló lélek életének szándékos elvétele nem más, mint tragédia.
Ennek az új, örökkévaló kapcsolatnak a mély jelentőségét nemcsak az abortusz, hanem az olyan politikusok, mint Tim Walz és Donald Trump is figyelmen kívül hagyják, amikor az in vitro megtermékenyítést [IVF] támogatják, egy olyan eljárást, amely az embrionális emberi lényeket feláldozható, kísérleti alanyokként kezeli. Walz kijelentette, hogy a republikánus párt a „reproduktív szabadságjogok” megszüntetésére törekszik néhány olyan módon, melyet az emberek már jó ideje választanak a családalapításhoz, Trump pedig nemrégiben „ingyenes” IVF-t ígért a meddő pároknak.
A legjobb esetben talán ez a két politikus nincs tisztában azzal a valósággal, hogy az IVF sok embrió megölésével jár azok érdekében, akik megszületnek. De hogyan lehet az átlagos, munkásosztálybeli párokat ilyen könnyen átverni a termékenységi ipar „ígéreteivel”?
A klinikák többek között a saját honlapjukon keresztül hirdetik szolgáltatásaikat. Amint a klinikák a gyermekek ígéretével csábítják ügyfeleiket, jó úton haladnak afelé, hogy emberi életek „feleslegét” hozzák létre – életeket, amelyekkel kísérleteznek anélkül, anélkül, hogy tudomásul vennék a hihetetlen mértékű életveszteségeket, ami a folyamatot kíséri. Vizsgáljuk meg tehát, hogy a klinikák hogyan próbálják meggyőzni a párokat, hogy egyáltalán igénybe vegyék szolgáltatásaikat.
Jim Hawkins kutató a termékenységi klinikák honlapjainak alapos elemzésével igyekezett bemutatni és jobban megérteni, hogyan szólítják meg a klinikák a potenciális ügyfeleket. Míg ezek a honlapok gyakran az érzelmekre apellálva kommunikálják az általuk nyújtott ellátás típusait, ritkán említik a szolgáltatások költségeit vagy sikerarányát.
Árképzés
Amikor a klinikák feltüntetik listaáraikat, a csomagok a kiterjedtől az alapszintűig változhatnak. Sok klinika honlapja, bár nyíltan beszélnek a finanszírozási megállapodásokról és a biztosítási tervekről, gyakran kevés részletet közöl arról, hogy mit tartalmaznak a csomagok. Ahogy Hawkins találta:
Néhány klinika azt állítja, hogy alacsonyabbak az árai, de nem tünteti fel magát az árat, hogy a fogyasztók értékelni tudják az állítás valóságtartalmát. Ugyanezen a vonalon az egyik klinika megjegyzi, hogy árai versenyképesek, és hogy nincsenek rejtett díjak, annak ellenére, hogy nem tünteti fel ezeket … [egy] klinika, amely 9000 dollárt kér egyetlen IVF-ciklusért, ami jóval az átlagköltség feletti, azt állítja, hogy „a legversenyképesebb árképzéssel rendelkezik Washington környékén”. Mivel ilyen kevés árinformáció áll rendelkezésre, az ügyfeleknek nehéz lenne értékelni ezeket az állításokat.
Bár az ár kizárásának tényezői között szerepelhet az is, hogy az ügyfelekkel való első találkozás nélkül nem lehet pontosan felmérni az árakat, vagy hogy a klinikák egyszerűen nem tartják az árat fontos tényezőnek a betegek döntéshozatalában, valószínűbb lehet, hogy a klinikák megpróbálják eltántorítani a betegeket attól, hogy előre mérlegejék az árat, hogy hajlamosabbak legyenek a szolgáltatásaik igénybevételére.
Érzelmi tartalom
Hawkins megállapította, hogy egyes klinikák kizárólag az érzelmi tartalomra összpontosítanak. A klinikák honlapjait vizsgáló felmérésében a következőket találta: „A honlappal rendelkező 372 klinika közül 294 … a nyitóoldalon babák képeit mutatta be; 112 … a nyitólapon az ’álom’; és 33 … a ’csoda’ szót használta.”
Arra a következtetésre jutott, hogy „az álmokra való összpontosítás … arra készteti a pácienseket, hogy alábecsüljék a termékenységi kezelésekkel járó költségeket.”
Azoknak, akik nem kívánják árucikké tenni a gyermekeket, nem kell elemezniük a kezelések költségeit a gyermekvállalás értékével szemben ebben a helyzetben, és nem kell gondolniuk arra a költségre sem, amely a klinikával való kereskedelmi kapcsolatból fakad.
Továbbá a marketingnek ez a módja azt eredményezheti, hogy a párok képeket és szavakat társítanak a sikeres várandósághoz, így nagyobb valószínűséggel cselekednek.
A reklámszakértők megjegyzik, hogy azok a reklámok, amelyek képeket mutatnak be és lehetővé teszik a néző számára, hogy saját következtetést vonjon le, meggyőzőbbek a vásárlók számára, mint a közvetlen állítások vagy akár a verbális metaforák. Ha az ügyfelek gyerekeket látnak és saját maguk jönnek rá a kezelés és a várandóság közötti összefüggésre, nagyobb valószínűséggel cselekszenek az információ alapján.
A sikerről szóló képek ezért erőteljesebben sugallják a sikerarányokat, mint a tényleges sikerarányok megadása.
Gondozás és tanúsítványok
A klinikák az általuk nyújtott ellátás típusainak, a személyzet képzettségének és egyéb tényezőknek a reklámozásával igyekeznek vonzóbbnak tűnni az ügyfelek számára. Például: „Ha egy klinika sikerességi aránya alacsonyabb lenne, mint a versenytársaké, akkor a klinika talán más szubjektív tényezőket hangsúlyozna, például a technológiai jártasságát vagy orvosainak minőségét, hogy a betegek figyelmét az alacsonyabb sikerarány helyett ezekre a tulajdonságokra irányítsa.”
A klinikák honlapjai harmadik fél által a létesítményeikről adott értékeléseket is szétkürtölik, megemlítve, hogy az orvosok (vagy maga a klinika) rendelkeznek szakmai engedéllyel, hogy a klinika egy szakmai szervezet tagja, hogy a „Top Doctors” listák támogatják, vagy hogy a páciensek beszámolói pozitívak.
Tanulmányok „azt mutatják, hogy az, hogy egy orvos rendelkezik-e szakmai engedéllyel, fontos tényező abban, hogy a fogyasztók hogyan választanak orvost … egy tanulmány, amely huszonhárom tényezőt elemzett, amelyek alapján az ügyfelek kiválasztják kezelőorvosukat, úgy találta, hogy a legfontosabb tényező az volt, hogy az orvos rendelkezik-e szakmai engedéllyel.” Érthető tehát, hogy ez kiemelt fontosságú a klinikák weboldalain, amelyek a szolgáltatásaikba vetett bizalom megalapozásával igyekeznek ügyfeleket csábítani.
Egy félresikerült kísérlet
Hawkins végezetül kijelentette, hogy az iparágon belüli és kívüli szabályalkotóknak „új szabályozást kell fontolóra venniük annak biztosítására, hogy a piac megfelelően működjön, és hogy a klinikák ne vezessék félre az ügyfeleket, illetve ne használják ki a döntéshozatali torzításokat.” Reméli, hogy a „tanulmány arra ösztönzi a politikai döntéshozókat, hogy nagyobb érdeklődést tanúsítsanak a termékenységi klinikák reklámjai iránt. Mivel a törvények már foglalkoznak a sikerarányokkal, és mivel az iparág aktívan részt vesz az önszabályozásban, a politikai döntéshozók önelégültségbe ringathatják magukat a beavatkozás szükségességével kapcsolatban, hogy biztosítsák a termékenységi piacok hatékony működését.”
A termékenységi ipar fokozottabb felügyelete, különösen annak biztosítása érdekében, hogy a klinikák ne vezessék félre az ügyfeleket, mindenképpen indokolt. Eközben az IVF-klinikák továbbra is több embrionális személyt hoznak létre, akiken az átültetés során kísérletezhetnek. Továbbra is határozatlan időre fagyasztják le az embriókat, vagy tovább adományozzák őket, hogy tudományos kutatás során megsemmisítsék őket.
Az élet csodálatos ajándékát továbbra is megalázzák és tiszteletlenül kezelik. Az egyetlen módja annak, hogy teljes mértékben tiszteletben tartsuk az egyedi, megismételhetetlen személyek méltóságát, az, hogy betiltják ezeket a kísérleti gyakorlatokat.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2024. szeptember 30.