Évente több emberi embriót semmisítenek meg mesterséges megtermékenyítés, mint abortusz által

A katolikus egyház ellenzi a mesterséges megtermékenyítést, mert az elválasztja a házassági aktust a nemzéstől, és elpusztítja az embrionális emberi életet.

Az alabamai Legfelsőbb Bíróság döntése, amely elismerte az embrionális élet személyiségét, az elmúlt három hétben országos vitát váltott ki az in vitro megtermékenyítésről (IVF) – de néhányan talán nem tudják, hogy az iparágban a magzati élet halálos áldozatainak száma valószínűleg magasabb, mint az abortuszé.

Az IVF egy olyan termékenységi kezelés, amelynek során az orvosok petesejteket nyernek ki a nőből, és spermiummal megtermékenyítik azokat, hogy a laboratóriumban, szexuális aktus nélkül emberi embriókat hozzanak létre

Az IVF egyetlen kezelése 20 000 és 30 000 dollár közötti összegbe kerülhet a pároknak.

Mivel az IVF-kezelések sikerességi rátája alacsony – 35 év alatti nők esetében körülbelül 50%, de idősebb nőknél lényegesen alacsonyabb -, a klinikák sokkal több emberi embriót hoznak létre, mint amennyit meg akarnak termékenyíteni. Bár ennek célja, hogy maximalizálják annak esélyét, hogy a nő egészséges gyermeket szüljön, ez több millió felesleges embrió elpusztításához vagy határozatlan időre történő lefagyasztásához vezet.

Az IVF-klinikák nem jelentik a kezelés során elpusztított embriók pontos számát, de a klinikák általában 10-15 petesejtet vesznek ki egy kezeléshez. Az Illume Fertility IVF-klinikai hálózat szerint, ha a klinika 12 petesejtet vesz ki, ennek körülbelül 80%-a – kilenc vagy tíz petesejt – életképes. Az életképes petesejtek körülbelül 80%-a sikeresen megtermékenyül, hogy embriókat hozzanak létre – így páciensenként körülbelül hét vagy nyolc embrió jön létre.

A CDC [USA Járványügyi Központ ]becslése szerint 2021-ben több mint 238 000 beteg próbálkozott IVF-kezeléssel. Ha a klinikák minden egyes beteg esetében hét-nyolc embriót hoznának létre, akkor ez egy év alatt körülbelül 1,6-1,9 millió embriót eredményezne. E magas számok ellenére kevesebb mint 100 000 embriót hoztak létre, ami arra utal, hogy a 1,5-1,8 millió IVF által létrehozott embrió soha nem született meg.

Alternatívaként az abortuszipar 2022 júliusától 2023 júniusáig mintegy 985 000 életet oltott ki – ami arra utal, hogy az IVF-ipar évente közel kétszer annyi emberi életnek vethet véget.

A páciensek lefagyaszthatják a felesleges embriókat későbbi felhasználásra vagy más párok általi örökbefogadásra – de az embriók lefagyasztása további többezer dollárba kerülhet a pároknak. Még ha le is fagyasztják őket, a legtöbbjüket végül magára hagyják. 2004 és 2019 között kevesebb mint 8500 élve születés történt adományozott embriókból. Az Egyesült Államokban az 1980-as évek eleje óta engedélyezettek az IVF-kezelések, és becslések szerint jelenleg több százezer és 1,5 millió közötti embrió van lefagyasztva.

Az embriók jelentős többségét vagy szándékosan ölték meg, vagy az IVF-folyamat valamelyik pontján elpusztultak.

Szándékos és nem szándékos embrióelhalál

Amikor a klinikák meghatározzák, hogy mely embriók maradhatnak életben, és melyek nem, a klinikák olyan vizsgálatokat végeznek, amelyekkel „kiszűrik azokat a genetikai betegségeket, amelyekkel a pár biztosra akarja menni, hogy az embrió azzal nem rendelkezik” – mondta Melissa Moschella, a The Catholic University of America orvosi etika professzora a CNA portálnak.

E tesztek után az embriókat „minőség szerint osztályozzák” – mondta. “A legegészségesebbnek minősülőket választják ki a kezdeti beültetésre.”

Joseph Meaney, a Nemzeti Katolikus Bioetikai Központ elnöke a CNA-nak elmondta, hogy ha a klinikák „genetikai rendellenességeket vagy más egészségügyi állapotot””észlelnek, ezeket az embriókat „azonnal félreteszik és elpusztítják.”

„Lényegében egy terméket próbálnak eladni… [és] bármi, ami nem egészséges [baba] – azokat egy minőségellenőrzési folyamat során kiiktatják” – mondta Meaney.

Meaney szerint azonban az embriók vizsgálata és osztályozása nem az egyetlen lépés, amelynek során az embriók elpusztulnak: „Néhányuk a felolvasztási folyamat során pusztul el”, és „néhányat nem sikerül beültetni.”

Meaney megjegyezte, hogy még a beültetés után is „az átlagosnál magasabb a nők vetélési aránya az IVF-babák esetében”. Sikeres beültetés esetén – ha több a magzat, mint amennyit az anya meg akar szülni – a méhben lévő legkevésbé egészségeseket abortálják a „szelektív redukciónak” nevezett folyamat során – jegyezte meg.

„A folyamat minden szakaszában van halálozási arány” – mondta Meaney.

Azokat az embriókat, amelyek túlélik a vizsgálatot, a minősítést és a felolvasztást, de nem választják ki őket beültetésre, általában kidobják, ami véget vet egy emberi életnek. Néhányat tudományos kutatásra adományoznak, de ugyanerre a sorsra jutnak.

Még ha le is fagyasztják őket, Meaney szerint „ott lényegében árvák”, és „alapvetően elhagyatottan állnak a hűtőházban”.

A politikusok másképp kezelik az IVF-et, mint az abortuszt

Annak ellenére, hogy az IVF folyamat szerves részét képezi az emberi élet túlzott mértékű elpusztítása, a társadalom és annak választott tisztségviselői egészen másképp kezelik a témát, mint az abortusz okozta haláleseteket.

Az alabamai Legfelsőbb Bíróság döntése után, amely néhány IVF-klinikát a szolgáltatások felfüggesztésére kényszerített, a bíróság a demokraták és a republikánusok részéről egyaránt ellenérzéseket váltott ki. Alabamában a republikánus vezetésű törvényhozás törvényt fogadott el az IVF-klinikák polgári jogi és büntetőjogi felelősségre vonhatósága ellen, melyet Kay Ivey, a magát életpártinak valló kormányzó azonnal aláírt. Ivey és más republikánusok, akik támogatták a törvényt, azt állították, hogy az IVF védelme életpárti cselekedet.

Michael New, a Catholic University of America társadalomkutatási professzora és életpárti aktivista a CNA-nak elmondta, hogy az IVF „politikailag kényes kérdés számunkra”. Azt mondta, hogy senkit sem lehet megválasztani az IVF betiltásával, de „ha valamit nem lehet betiltani… [legalább] ne támogassuk tovább”.

„Helytelen embriókat létrehozni anélkül, hogy az lenne a szándékunk, hogy gondoskodjunk arról, hogy egészen a végéig kihordjuk őket” – mondta New.

Moschella is elismerte a nehéz politikai küzdelmet. „Nehéz lehet belátni az IVF ártalmait, mert a károkat nagyon apró emberi lényeknek okozzák” – mondta, hozzátéve, hogy aki tiszteletben tartja az élethez való jogot, annak legalább „meg kellene akadályoznia a tartalék embriók létrehozását azon a mennyiségen túl, amely biztonságosan beültethető”.

„Az IVF által létrehozott embrióknak ugyanolyan védelmet kellene kapniuk, mint bármely más emberi lénynek – elsősorban védelmet a bántalmazással szemben [és] védelmet a szándékos gyilkolással vagy megsemmisítéssel szemben” – mondta Moschella.

Meaney ugyanezt az érzést osztotta, mondván, hogy a mesterséges megtermékenyítéssel létrehozott magzat ugyanolyan értékes, mint egy természetes úton fogant élet: „Nem számít, hogyan történik … az az egyén a fajunk tagja [és] egy új emberi lény”.

„Az emberi természetünk a DNS-ünkből ered”, és „ennek a folyamatnak a kezdete a fogantatás – a megtermékenyítés” – mondta.

A katolikus egyház ellenzi az IVF-et, mert az elválasztja a házassági aktust a nemzéstől, és elpusztítja az embrionális emberi életet. Elismerve a tudomány fejlettségét, amely ma elérhető azok számára, akik segítséget keresnek a gyermekvállalásban, az Egyesült Államok Katolikus Püspöki Konferencia a honlapján figyelmezteti a katolikusokat az ezzel kapcsolatos etikai kérdésekre.

„A meddőség leküzdésére ma alkalmazott számos technikának mély erkölcsi következményei is vannak, és a pároknak tisztában kell lenniük ezekkel, mielőtt döntést hoznak ezek alkalmazásáról” – olvasható az útmutatásban.

Forrás angol nyelven

Létrehozva 2024. március 26.