Amikor az elméleti kutatás találkozik a valósággal: a sikeres életút elsajátítása az ohiói iskolákban
A Sikeres életút [más fordításban: sikerszekvencia. A ford.] egy egyszerű keretrendszer közép- és főiskolások számára, amely nagyon világos lépéseket mutat be az életben való sikerhez. Kutatások szerint azok a fiatalok, akik legalább középiskolát végeznek, teljes munkaidőben dolgoznak és gyermeket vállalnak, mielőtt megházasodnak, 97%-os eséllyel kerülik el a szegénységet felnőttkorukban. Emellett felnőttként is lényegesen kisebb eséllyel kerülnek családi válságba és érzelmi zavarba.
Főbb pontok
- Bármilyen háttérrel rendelkező diákot arra ösztönzünk, hogy mindig gondolkodjanak az önálló cselekvés lehetőségéről. „Te döntesz – a jövőd még nem íródott meg.”
- Mivel a sikeres életút sok diák számára ismeretlen lehet, leírjuk, hogy milyenek a stabil családok.
- Tapasztalataink szerint a legtöbb diák alig várja, hogy megtudja, hogyan lehet sikeres az élete… Kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseket kell megtenniük a sikerhez, de úgy tűnik, senki sem tanítja meg ezt nekik.
Néha ezeket a lépéseket könnyebb elmondani, mint megtenni. A sikeres életutat az American Enterprise Institute, a Brookings Institution és az Institute for Family Studies (IFS) kutatásai alapján dolgozták ki. Hogyan működik ez a kutatás, amikor a szakértői csoportból a tantermi valóságba kerül? A válaszért Catherine Wooddal, a Relationships Under Construction [RUC, Kialakulóban lévő kapcsolatok] nevű ohioi nonprofit szervezet vezetőjével beszélgettem, akik jelenleg több tízezer ohioi állami és magániskolás diáknak tanítják a sikeres életút titkait a szexuális oktatás részeként.
Chris Bullivant: Kezdhetnénk azzal, hogy mesélne egy kicsit a tipikus diákjairól?
Catherine Wood: Különböző diákokkal dolgozunk, a munkásosztálytól a magas jövedelműekig, a gyakran nagyon szegény belvárosi területektől a külvárosi iskolákig. A diákok 5. és 12. osztály közöttiek, de a legtöbbjük 7., 8. és 9. osztályos. A legtöbb iskolában a diákjainknak körülbelül 40%-a házas, ép családból származik, bár ez az arány a külvárosi iskolákban magasabb. Tapasztalataink szerint a diákok többsége nagyon szeretné tudni, hogyan alakíthatja a saját életét. Valójában kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseket kell megtenniük a sikerhez, de úgy tűnik, senki sem tanítja ezt nekik, hogy hogyan működik valójában az élet.
A sikeres életút sok élethelyzetet felölel. Hogyan lehet ezt lebontani? Változik ez korcsoportonként?
Igen, sok mindenről van szó, de azt tapasztaljuk, hogy a diákok képesek megérteni. Például a hatodik osztályban ezt viszonylag egyszerűen mutatjuk be. A PowerPoint bemutatóban kis járműveket mutatunk, melyek száguldanak a célok felé. Megmutatjuk az egyes lépéseket, majd megbeszéljük, hogyan lehet felkészülni a sikerre azzal, hogy először a saját családunkat szolgáljuk. Először a családi kapcsolatokról tanulunk. A családunk szolgálata megtanít minket arra, hogyan szolgáljuk másokat. Akár a szemetet visszük ki, akár elmosogatunk, mindig találunk módot arra, hogyan szolgáljuk a családunkat.
Ez jól hangzik, ha stabil családi háttérrel rendelkezünk, de mi van akkor, ha bántalmazó környezetben élünk?
Osztályainkban nagy hangsúlyt fektetünk a személyes cselekvésre. Segítünk a diákoknak azonosítani a bántalmazó kapcsolatok hat főbb jellemzőjét és összehasonlítjuk azokat az egészséges kapcsolatok hat főbb jellemzőjével. Megtanítjuk, hogy a szülők felelőssége, hogy az első öt évben felkészítsék gyermeküket az iskolára. Így már kisgyermekkoruktól kezdve tudják, hogy a piszkos ruhákat a szennyesbe, a szemetet a szemetesbe tegyék stb. De sok gyermek úgy érkezik az óvodába, hogy nem tud olvasni, nem tud egyszerű feladatokat elvégezni, és nincs meg az alapja annak, hogy jó oktatásban részesüljön. Ez megnehezíti az első lépés megtételét a sikerhez, a középiskola elvégzését.
Amikor a diákok rájönnek, hogy ez nem történt meg velük az első öt évben, arra bátorítjuk őket, hogy gondolják végig: „Mit szeretnél adni jövőbeli gyermekeidnek?” A múltat nem tudjuk megváltoztatni, de a jövőt igen. A diákok megtanulhatnak szolgálni másokat, még akkor is, ha szüleik rendszeresen drogoznak vagy gyermekeiket más módon hanyagolják el. Megtanulhatnak takarítani és az egyszerű házimunkát elvégezni, hogy jobb életük legyen és jobban érezzék magukat.
Szerezz középiskolai végzettséget. Szerezz állást a 20-as éveidben. Nősülj meg, és legyenek gyerekeid. [A sikeres életút alaplépései]
A jelenlegi bántalmazások és traumák miatt minden órán a traumára vonatkozó bevezetőt tartunk. Színező lapok és filctollak állnak rendelkezésre, ha a diákok színezni szeretnének, amíg beszélünk. Úgy tapasztaltuk, hogy színezés közben jobban figyelnek. Ha egy diák a családjában bántalmazásról számol be, az osztálytanár és az oktatóink kötelesek jelenteni az esetet. Az osztálytanár és a RUC asszisztens elviszi a gyermeket egy tanácsadóhoz, aki értesíti a megfelelő hatóságokat. Röviden összefoglalva: azt mondjuk, hogy a siker eléréséhez egyértelmű lépéseket kell tenni. Szerezz középiskolai végzettséget. Szerezz állást 20 éves korodban. Házasodj meg, és legyenek gyerekeid. Bármilyen háttérből érkező diákot arra bátorítunk, hogy mindig gondolkodjon az önálló cselekvés lehetőségéről. „Te döntesz – a jövőd még nincs megírva.”
Azt mondja, hogy a sikeres életút bármilyen háttérből érkező diáknál lehetséges? Hogyan működik ez különösen az egyedülálló szülők által nevelt diákok esetében?
A diákoknak konkrét célokat adunk, melyeket a sikeres életút ajánl, például legalább 2,5-ös átlagot elérni, nem követnek el bűncselekményt, 20 év körüli korukban teljes munkaidős állást szereznek, megházasodnak, majd gyereket vállalnak. A legtöbb gyerek még soha nem hallott erről a való életben. Diákjaink legalább 47%-a egyszülős családban él.
Szeretjük az egyedülálló szülőket, akik mindent megtesznek, de jobb, ha a gyereknek két szülője van, akik igenis szeretik őt – ezt mutatják a statisztikák. Mivel azonban a sikeres életút lépései sok diák számára teljesen ismeretlenek, elmondjuk, hogyan néznek ki a stabil családok – azok a családok, ahol a szülők házasságban élnek és általában jól mennek a dolgok. A diákok tudni akarják, mi lehetséges.
Ezután elmagyarázzuk, hogy a középiskola abbahagyása félmilliós dolláros döntés. Ez a különbség a középiskolai végzettséggel rendelkezők és azok között, akik nem rendelkeznek ilyen végzettséggel – 9516 dollár havonta (az amerikai munkaügyi hivatal adatai szerint az éves fizetéskülönbség) egy 50 éves karrier során, ami félmilliós különbséget jelent, vagyis 500 ezer dollárt. A diákokat fiatal felnőtteknek tekintjük, és gyakorlati információkat adunk nekik, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak az életükről.
Hogyan működik ez – önök mind önkéntesek? Hogyan jutnak be az iskolákba? És miért pont önök, és nem a tanárok végzik ezt?
A Relationships Under Construction (RUC) az egyik legnagyobb helyi szolgáltató Ohio államban a sikeres életút tananyag bevezetésében. Ohioban 500 000 diákot tudnánk tanítani. A legnagyobb csoportunk 2005-2007-ben volt, amikor együttműködésünknek köszönhetően évente több mint 250 000 diákot tudtunk tanítani, de a COVID óta alacsony a finanszírozásunk. Az V. Cikkely szerinti rendelkezés, amely az állam szegénységi szintjén alapul, biztosítja a finanszírozásunkat. A RUC jelenleg körülbelül 12 500-15 000 diákot tanít Ohio 32 megyéjében, ami az iskolák körülbelül 30%-át fedi le. Együttműködésünk, az Ohio Adolescent Health Centers (Ohio Serdülőkori Egészségügyi Központok) az államban kilenc szervezetből áll, és együttesen évente körülbelül 65 000 diákot érünk el Ohio állam 88 megyéjéből 68-ban.
A diákok megérdemlik, hogy a legjobb esélyt kapják az életben, és ezek az információk nagyban hozzájárulnak ehhez, valamint átalakító hatással vannak rájuk.
Nincsenek önkénteseink, hanem egy képzett, fizetett csapatunk van, tagjaink általában volt tanárok, ápolók vagy szociális munkások, és a körzet méretétől függően napi 2–8 órát tanítanak.
Korábban megpróbáltuk tanárokra bízni a tananyag átadását, de ez gyakran nem működött jól. A tanári kar és az adminisztráció így is nagyon leterhelt, amikor megkérjük őket, hogy tanítsák a mi tananyagunkat is, amely magában foglalja a sikeres életút programot is, nem mindig tudnak erre időt szakítani. Tapasztalataink szerint a vezetés és az osztálytanárok nagyon támogatnak minket, és hálásak azért, hogy külső előadók jönnek és foglalkoznak ezekkel az érzékeny témákkal. A vezetés gyakran azt mondja nekünk, hogy a RUC miatt általában a legjobb a jelenléti arány. Az osztálytanárok azt mondják, hogy a RUC távozása után hetekig észlelik a változást a diákok viselkedésében. A RUC általában öt-tíz napig tart az iskolában minden évfolyamon.
A RUC előírja, hogy az osztályteremben mindig két felnőtt legyen jelen, az egyik a RUC oktatója, a másik az osztálytanár. Jelenlétünkkel egyrészt egy kis szünetet biztosítunk a tanároknak, másrészt ők is hallhatják, miről van szó, és gyakran választ kapnak a saját kérdéseikre is. Emellett a tanárok is kéznél vannak, ha valami probléma adódik vagy tűzriadó van.
Hogyan működik ez az egyház és az állam szétválasztásának szempontjából?
Nos, mi nem vallási oktatást adunk, vagy nem erkölcsi tanításként prezentáljuk. Ez egyszerűen a kutatási eredmények bemutatása, amely megmutatja a diákoknak, mi működik a legjobban. Jelenleg állami támogatásban részesülünk az V. Cikkely program keretében, de ez azt jelenti, hogy a finanszírozás évről évre ingadozik, mert ezt az állami szegénységi ráták alapján számolják, melyek évről évre változhatnak. Ezért több magánadományozó felkutatásán dolgozunk, hogy folytathassuk a munkát a diákokkal.
Mi motiválja Önt ebben a fontos munkában?
Ez a változást előidéző erő, ami motivál engem. A diákok megérdemlik, hogy a legjobb esélyt kapják az életben, és ezek az információk nagyban hozzájárulnak ehhez, mert erőt adnak nekik és megváltoztatják őket. A házi feladatlapjaink nem túl rövidek. Kicsit több magyarázatot is adunk hozzájuk, hogy a szülők vagy gondviselők is megértsék, mit tanulnak a gyerekek az órán. Nagyon átláthatók. A házi feladatok segítenek a családoknak és őket is edukálják. Az iskolákban szeretünk támogatást nyújtani az egész családra kiterjedő életdöntésekhez. Ez később sok fájdalomtól és zavartól kímélhet meg.
Régen a család volt a központ, ahol az ember elsajátította a kapcsolatokat. A férjemmel nemrég ünnepeltük 50. házassági évfordulónkat. Megismételtük az esküvői szertartást, hogy unokáink is megörökíthessék ezt a pillanatot, amikor látják, hogy valaki megházasodott és boldog házasságban él. Úgy gondolom, hogy az embereknek nagy segítséget jelent, ha láthatják, mi az, ami működik a gyakorlatban, és ez engem is motivál.
Az élet egy kirakós játék lehet, és mi csak szeretnénk a diákok elé kirakni az összes darabot. Segíthetünk nekik a nehéz kérdésekben, de végül rajtuk múlik. Remélem, hogy életükben legalább egy olyan tanárral találkoznak, aki megmutatja nekik azokat a gyakorlati lépéseket, melyeket megtehetnek, hogy sikeresek legyenek az életben, és különösen a kapcsolatokban.
A képen: Catherine Wood, a Relationships Under Construction alapítója és elnöke, és 52 éve házastársa, Danny Wood.
Forrás angol nyelven
További cikkeink a témában
A sikerszekvencia és az ezredforduló mentális egészsége
A sikerszekvencia és az emberi boldogulás
Házasodj meg, mielőtt gyermeket vállalsz, és más receptek a szegénység csökkentésére
Út a sikeres családalapításhoz (2022)
Létrehozva 2025. június 19.